APK Keuring

Wat is APK?

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet u uw personenauto, of bedrijfsauto die - beladen - niet zwaarder is dan 3.500 kg, jaarlijks laten keuren. Tenminste, als de auto drie jaar of ouder is. De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat uw auto de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen. Regelmatige controle van uw auto is dus belangrijk.

Wanneer moet uw auto gekeurd worden?

De zogenaamde 'datum van eerste toelating' is bepalend voor de keuring. Deze datum is vermeld op kentekenbewijzen afgegeven na 1 januari 1995. Bij kentekenbewijzen afgegeven vóór deze datum is de datum van eerste toelating meestal de afgiftedatum van deel I van het kentekenbewijs. Drie jaar na deze datum moet de auto voor het eerst zijn gekeurd en daarna ieder jaar. U kunt de auto al vanaf twee maanden vóór de keuringsdatum laten keuren. Als de auto niet, of niet tijdig is gekeurd, kunt u een bekeuring krijgen.

Wat wordt gecontroleerd?

Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:

Verkeersveiligheid
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie

Milieu
Uitlaatgassen

Algemeen
Kentekenbewijs deel I, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

Roetmeting

Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw auto in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

Viergasmeting

Vanaf 1 januari 1998 moeten auto's met een benzinemotor of LPG-motor met een 'geregelde' katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt. Let op: Viergasmetingen zijn exclusief bij de apk keuring en wordt dus apart in rekening gebracht.

Wat kost een APK?

Voorkeuren €30.00 (ex-BTW)
APK Keuring €50.00 (ex-BTW)
Herkeuring binnen 3 dagen €15.00 (ex-BTW)
APK keuring gratis bij een grote beurt
Prijzen roetmeting (diesel) en viergasmeting worden apart in rekening gebracht

Verplicht meewerken aan de steekproef

Het kan gebeuren dat uw auto geselecteerd is voor een steekproef. Uw auto moet dan na de keuring nog beschikbaar blijven voor de RDW. De RDW-controleur is binnen 90 minuten na de afmelding aanwezig. Uw auto moet dus (maximaal) anderhalf uur, plus de tijd die nodig is voor de steekproefherkeuring zelf, beschikbaar blijven. U bent verplicht om aan de steekproef mee te werken. Wanneer u uw auto meeneemt voordat de RDW is geweest, krijgt u geen keuringsrapport. De eventuele goedkeuring van uw auto wordt dan ingetrokken en de nieuwe APK-keuring mag daarna alleen worden verricht door de RDW. U kunt dus niet meer terecht bij het bedrijf dat de keuring heeft verricht, maar u zult een afspraak moeten maken bij één van de keuringsstations van de RDW. Dit kunt u doen via de klantenservice van de RDW.

De Nationale Auto Pas: verplichte registratie kilometerstand Sinds 1 maart 1999 is registratie van de kilometerstand van uw auto een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd. De kilometerstanden worden in de Nationale Auto Pas geregistreerd om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto's.